چند دقيقه با نوشابه !





آيا تاکنون فکر کرده‌ايد با خوردن يک شيشه نوشابه چه اتفاقاتي درون بدن شما رخ مي‌دهد؟ محققان اين موضوع را بررسي کرده و چنين پاسخي به سوال شما داده اند: ‏

10 دقيقه بعد:

10 قاشق چايخورى شکر وارد بدنتان مى‌شود. مى‌دانيد چرا با وجود خوردن اين حجم شکر دچار استفراغ نمى‌شويد؟ چون اسيد فسفريک، طعم آن را کمى مى‌گيرد و شيرينى‌اش خنثى مى‌شود.

20 دقيقه بعد:

قند خونتان بالا مى‌رود و به ترشح ناگهانى و يکجاى انسولين منجر مى‌شود. کبدتان شروع مى کند به تبديل قند به چربى تا قند خون، بيشتر از اين بالا نرود.

40 دقيقه بعد:

حالا ديگر جذب کافئين کامل شده؛ مردمک چشم‌هايتان گشاد مى‌شود، فشار خونتان بالا مى‌رود و در پاسخ به اين حالت، کبدتان قند را به داخل جريان خون رها مى‌کند. گيرنده‌هاى آدنوزين مغز حالا بلوک مى‌شوند تا از احساس خواب آلودگى جلوگيرى کنند.

‏45 دقيقه بعد:

ترشح دوپامين افزايش پيدا مى‌کند و مراکز خاصى در مغز، که حالت سرخوشى ايجاد مى‌کنند، تحريک مى‌شوند. اين همان مکانيسمى است که در مصرف هروئين منجر به ايجاد سرخوشى مى‌شود.

60 دقيقه بعد:

اسيد فسفريک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک، به کلسيم، منيزيم و روى مى‌چسبد. متابوليسم بدن افزايش پيدا مى‌کند. ميزان بالاى قند خون و شيرين‌کننده‌هاى مصنوعى، دفع هرچه بيشتر کلسيم را از طريق ادرار باعث مى شوند.

مدتى بعد:

کافئين در نقش يک داروى مدر وارد عمل مى‌شود. حالا ديگر کلسيم و منيزيم و رويى که قرار بود جذب بدن شود، بيش از پيش از طريق ادرار دفع مى‌شود و به همراه آن مقادير زيادى آب، سديم و ديگر الکتروليت‌ها نيز از دست مى‌رود.

مدتى بعدتر:

کم کم آن غوغايى که در بدنتان ايجاد شده بود فروکش مى کند و نوبت به افت قند مى‌رسد. در اين مرحله يا خيلى حساس و تحريک‌پذير مى شويد يا خيلى کرخت و بى حال. حالا ديگر تمام آن آبى را که از طريق نوشابه وارد بدن خود کرده بوديد، دفع کرده‌ايد؛ آبى که مى‌شد به جاى اسيد و کافئين و شکر، حاوى مواد مفيدى براى بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئين هم از بين مى‌رود و شما هوس يک نوشابه ديگر مى‌کنيد.
پژوهشگران و متخصصان تغذيه مضرات مصرف نوشابه‌هاى گازدار را اين چنين مى‌دانند:

پـوسيدگى دندان‌ها:

تمام نوشابه‌هاى گازدار خاصيت اســيدى داشته و سبب فرسايش ميناى دندان‌ها مى‌شوند.چاقى: نوشابه‌هاى گازدار عمدتاً از آب تصفيه شده، افزودنى‌هاى مصنوعى و شکر تصفيه شده تهيه مى‌شوند. بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه‌اى بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراى کالرى زيادى هستند که سبب چاقى در فرد مصرف‌کننده مى‌شوند. در نوشابه‌هاى رژيمى نيز جاى شکر معمولى از آسپارتام استفاده مى‌شود که يک ماده اشتهاآور است و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و کاهش توان حافظه را به دنبال دارد.

سوء تغذيه:

‏PH‏ نوشابه‌هاى گازدار بين 2/5‏ تا 3/5 است که موجب پديد آمدن محيطى اسيدى در معده مى‌شود. در کل مسير سيستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدى است. اما در ديگر اعضاى سيستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مرى در پى مصرف نوشابه هاى گازدار محيط اسيدى ناهنجارى ايجاد مى‌شود. اسيد فسفريک موجود در اين نوشابه‌ها نيز با رقابت با اسيد هيدروکلريک معده عملکرد صحيح معده را تحت تأثير قرار مى‌دهد. هنگامى که معده ناکارآمد مى‌شود غذاى مصرفى گوارش نيافته باقى مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ مى‌شود. افرادى که از زخم معده و سوزش سر سينه رنج مى‌برند بايد از مصرف نوشابه‌هاى گازدار جداً خوددارى کنند.

تأثير بر روى کليه:

مصرف نوشابه‌هاى گازدار سبب مى‌شود تا کلسيم از استخوان‌ها برداشته شده و درون خون جريان يابد، اين امر موجب رسوب کلسيم اضافى در کليه‌ها شده که در نهايت منجر به سنگ کليه مى‌شود.

تأثير بر روى پوست:

افرادى که نوشابه مصرف مى‌کنند معمولاً مصرف آبميوه، شير و حتى آب را کاهش مى‌دهند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروک مى شود.

تأثير بر روى استخوان‌ها:

اسيد فسفريک موجود در نوشابه‌هاى گازدار که براى طعم دهى به آنها اضافه مى‌شود، بشدت بافت استخوانى را مورد حمله قرار داده و موجب کاهش شديد تراکم و استحکام استخوان مى‌شود.‏
منبع:روزنامه اطلاعات